"Mindig olyan dolgokat csinálok, amiket nem tudok, így leszek képes végül megcsinálni azokat."
/Pablo Picasso/
/Pablo Picasso/
A gobelin [e.:
„goblen”] vagy szövött kárpit, tapisserie, faliszőnyeg, falkárpit a fal
takarására és díszítésére szolgált. A gobelinéval azonos szövési technikákat
már az ókorban is ismerték, ezt írott források és festett ábrázolások is
bizonyítják. Kelet-Ázsia, Bizánc és Perzsia is ismerte a szövött falikárpitot. Nyugat-Európában
a kora középkorból alig maradt fenn róla tárgyi emlék, az ismert falikárpitok
egy része nem is kárpit, hanem hímzés. A 13. századtól fellendült a
textilművészet ésegyre több megrendelés érkezett az egyháztól templombelsők
díszítésére. A gobelinművészetre Párizs, Arras és Brüsszel versengése
termékenyítően hatott. A termékek egész Európát ellátták, gyakran szőtték a kor
neves festőinek képeit. Magyarországon a 14. században olvashatunk először
róla. A 19. századtól egyre inkább a kárpitok gépi szövése terjedt el, a
nagyméretű és munkaigényes falikárpitok kézi szövését kereslet hiányában
abbahagyták. A kézi szövésű gobelint a szecesszió hozta ismét divatba.
A gobelinhímzés technikáját a nagypolgári és
kispolgári igények kielégítése hozta világra. A gobelinhímzés alapöltése a
keresztöltés balról jobbra dőlő fele (magyarul félkeresztöltés). Gobelinhímzéssel
főleg falvédőket, asztalterítőket, ágyterítőket, faliképeket készítettek, de találkozhatunk selyemszállal kivarrt apró, finom munkákkal ebből a korszakból származó ékszereken, ékszeres dobozokon, kis táskákon és ruhaneműkön is.
Ezek a technikák azonban csak névrokonságban állnak a gobelinhorgolással. A gobelinhorgolást hívják mozaik és intarzia horgolásnak is. Ahogy az elnevezés is mutatja, ezzel a technikával több színű, akár kép
szerűen részletes munkákat is
horgolhatunk. Az így készült darabok megjelenésükben hasonlítanak
a szőtt munkákra. De a gobelinhorgolás előnye ezekhez képest abban rejlik, hogy a színes képek nem csak sík felületeken, hanem különböző
térbeli formákra öntve, mint például váza, táska vagy sapka, is
készülhetnek.
táska mozaik mintával |
A technika egyik legnagyobb kutatójának és mesterének, Dr. Carol Ventura-nak az oldaláról megtudhatjuk azt is, hogy a gobelinhorgolás Svájcban Bundnerhakelei vagy Mosaikhakelei néven több száz éve ismert, és a horgolótűt jellemzően a szemek hátsó ágába szúrták. A zsidó férfiak gobelinhorgolással készült fejrevalói kippas vagy yarmulke néven ismertek. A gobelinhorgolással készült kalapok Afrikában, Kamerun nyugati részén is népszerűek, sőt Guatemalában ezzel a technikával nők és férfiak is horgolnak válltáskákat.
A jövő a kezünkben van |
A gobelinhorgolás technikája azonos a hagyományos
horgolás technikájával, azzal a lényeges különbséggel, hogy amíg az egyik fonallal dolgozunk, addig egy vagy több szálat a szemek alatt vezetve, bujtatva viszünk magunkkal. Lássuk hát részleteiben is, hogyan történik mindez. A jobbkezes verziót mutatom be, de a technika balkezes
elsajátításához is találsz segítséget.
A legtöbb esetben rövidpálcákat horgolunk, hogy a minta szépen kirajzolódjon, de tetszőleges elemekkel, például félpálcákkal is dolgozhatnunk. A szemek készítéséhez a horgolótűt elölről hátra szúrjuk be az előző sor szemeinek mindkét felső ága alá. A vezetett szálakat a sor elején célszerű betoldani és az egységes megjelenés érdekében érdemes magunkkal vinni a munka elejétől, még akkor is, ha jó pár soron keresztül nem történik színváltás. Az éppen nem használt fonalat vagy fonalcsoportot bal kézzel az előző sor tetejéhez szorítjuk. Ezzel biztosítjuk, hogy a készülő rövidpálcák körbefogják és lábaikkal takarják a vezetett szálakat. Így a vezetett szálak a horgolt munka egyik oldalán sem fognak látszani.
A legtöbb esetben rövidpálcákat horgolunk, hogy a minta szépen kirajzolódjon, de tetszőleges elemekkel, például félpálcákkal is dolgozhatnunk. A szemek készítéséhez a horgolótűt elölről hátra szúrjuk be az előző sor szemeinek mindkét felső ága alá. A vezetett szálakat a sor elején célszerű betoldani és az egységes megjelenés érdekében érdemes magunkkal vinni a munka elejétől, még akkor is, ha jó pár soron keresztül nem történik színváltás. Az éppen nem használt fonalat vagy fonalcsoportot bal kézzel az előző sor tetejéhez szorítjuk. Ezzel biztosítjuk, hogy a készülő rövidpálcák körbefogják és lábaikkal takarják a vezetett szálakat. Így a vezetett szálak a horgolt munka egyik oldalán sem fognak látszani.
szál betoldása |
A színváltás a megelőző szem lehorgolásánál elkezdődik. A színváltás helyét megelőző rövidpálca készítéséhez beszúrjuk a tűt, ráhajtunk és felhurkolunk. A bal kezünk alatt kiválasztjuk a használni kívánt új szálat, felvesszük az ujjunkra, a másik szálat pedig hozzáfogjuk a többi vezetett szálhoz és a munka tetejéhez szorítjuk. A felvett szállal ráhajtunk és a tűn lévő két hurkot már ezzel az új színnel horgoljuk le.
színváltás |
sablon jobbkezes, körkörös horgoláshoz |
sablon sík, oda-vissza horgolt munkához |
Ennek az a hátránya, mint általában a hímzésnek, hogy az elkészült munkának lesz egy színe és egy kevésbé mutatós visszája. Gobelinhorgolás esetében viszont egyenértékű mindkét oldal.
És mindezt lássuk gyöngyökkel is. Itt választhatunk, hogy egy fonallal dolgozunk és a mintát csak a gyöngyök rajzolják ki a munkánk színén, de a gyöngyöket eltérő színű fonalra is fűzhetjük, hogy a hátoldalon is kirajzolódjon a minta a fonalak által.
Ahogy már említettem, ezzel a technikával nem csak oda-vissza horgolt síkbeli képek, hanem körkörösen horgolt térbeli, hengeres tárgyak is készíthetők.
gobelinhorgolás gyöngyökkel |
A technikáról bővebb információért, további ingyenes mintákért és videókért látogasd meg a következőket:
TAPESTRY CROCHET
Crochet Ever After
little woollie
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése